Κατηγορίες άρθρων

 Ο αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη και άλλα έργα. Η άποψη ενός κάτοικου της πόλης της Θράκης

Αρχική σελίδα
Εξωτ. πολιτική/ Διπλωματία
Εθνικά θέματα
Κοινωνία
Πολιτισμός
Θρησκεία
Διεθνή
Βιβλιογραφία/ Συνδέσεις
Εκδηλώσεις
Οπτικοακουστικό
υλικό
Δελτία
Ενημέρωσης
Ιστολόγιο
Αντίβαρου
ʼγρα γραπτών
Πρόσφατα κείμενα
Με χρονολογική σειρά.
Δελτίο ενημέρωσης!
Εγγραφή Διαγραφή
Συγγραφείς

Αθανάσιος Γιουσμάς
ʼθως Γ. Τσούτσος
ʼκης Καλαιτζίδης
Αλέξανδρος Γερμανός
Αλέξανδρος-Μιχαήλ Χατζηλύρας
Αλέξανδρος Κούτσης
Αμαλία Ηλιάδη
Ανδρέας Σταλίδης
Ανδρέας Φαρμάκης
Ανδρέας Φιλίππου
Αντώνης Κ. Ανδρουλιδάκης
Αντώνης Λαμπίδης
Αντώνης Παυλίδης
Απόστολος Αλεξάνδρου
Απόστολος Αναγνώστου
Αριστείδης Καρατζάς
Αχιλλέας Αιμιλιανίδης
Βάιος Φασούλας
Βαν Κουφαδάκης
Βασίλης Γκατζούλης
Βασίλης Ζούκος
Βασίλης Κυρατζόπουλος
Βασίλης Πάνος
Βασίλης Στοιλόπουλος
Βασίλης Ν. Τριανταφυλλίδης
(Χάρρυ Κλυνν)
Βασίλης Φτωχόπουλος
Βένιος Αγελόπουλος
Βίας Λειβαδάς
Βλάσης Αγτζίδης
Γεράσιμος Παναγιωτάτος-Τζάκης
Γιάννης Διακογιάννης
Γιάννης Θεοφύλακτος
Γιάννης Παπαθανασόπουλος
Γιάννης Τζιουράς
Γιώργος Αλεξάνδρου
Γιώργος Βλαχόπουλος
Γιώργος Βοσκόπουλος
Γιώργος Βότσης
Γιώργος Κακαρελίδης
Γιώργος Καστρινάκης
Γιώργος Κεκαυμένος
Γιώργος Κεντάς
Γιώργος Κολοκοτρώνης
Γιώργος Κουτσογιάννης
Γιώργος Νεκτάριος Λόης
Γιώργος Μαρκάκης
Γιώργος Μάτσος
Γιώργος Παπαγιαννόπουλος
Γιώργος Σκουταρίδης
Γιώργος Τασιόπουλος
Γλαύκος Χρίστης
Δημήτρης Αλευρομάγειρος
Δημήτρης Γιαννόπουλος
Δημήτριος Δήμου
Δημήτρης Μηλιάδης
Δημήτριος Γερούκαλης
Δημήτριος Α. Μάος
Δημήτριος Νατσιός
Διαμαντής Μπασάντης
Διονύσης Κονταρίνης
Διονύσιος Καραχάλιος
Ειρήνη Στασινοπούλου
Ελένη Lang - Γρυπάρη
Ελευθερία Μαντζούκου
Ελευθέριος Λάριος
Ελλη Γρατσία Ιερομνήμων
Ηλίας Ηλιόπουλος
Θεόδωρος Μπατρακούλης
Θεόδωρος Ορέστης Γ. Σκαπινάκης
Θεοφάνης Μαλκίδης
Θύμιος Παπανικολάου
Θωμάς Δρίτσας
Ιωάννης Μιχαλόπουλος
Ιωάννης Χαραλαμπίδης
Ιωάννης Γερμανός
Κρίτων Σαλπιγκτής
Κυριάκος Κατσιμάνης
Κυριάκος Σ. Κολοβός
Κωνσταντίνος Αλεξάνδρου Σταμπουλής
Κωνσταντίνος Ναλμπάντης
Κωνσταντίνος Ρωμανός
Κωνσταντίνος Χολέβας
Λαμπρινή Θωμά
Μαίρη Σακελλαροπούλου
Μανώλης Βασιλάκης
Μανώλης Εγγλέζος - Δεληγιαννάκης
Μάρκος Παπαευαγγέλου
Μάρω Σιδέρη
Μιλτιάδης Σ.
Μιχάλης Χαραλαμπίδης
Μιχάλης Κ. Γκιόκας
Νέστωρ Παταλιάκας
Νικόλαος Μάρτης
Νίκος Ζυγογιάννης
Νίκος Καλογερόπουλος Kaloy
Νίκος Λυγερός
Νίκος Παπανικολάου
Νίκος Σαραντάκης
Νίνα Γκατζούλη
Παναγιώτης Α. Μπούρδαλας
Παναγιώτης Ανανιάδης
Παναγιώτης Ήφαιστος
Παναγιώτης Α. Καράμπελας
Παναγιώτης Καρτσωνάκης
Παναγιώτης Φαραντάκης
Παναγιώτης Χαρατζόπουλος
Πανίκος Ελευθερίου
Πάνος Ιωαννίδης
Πασχάλης Χριστοδούλου
Παύλος Βαταβάλης
Σοφία Οικονομίδου
Σπυριδούλα Γρ. Γκουβέρη
Σταύρος Σταυρίδης
Σταύρος Καρκαλέτσης
Στέλιος Θεοδούλου
Στέλιος Μυστακίδης
Στέλιος Πέτρου
Στέφανος Γοντικάκης
Σωτήριος Γεωργιάδης
Τάσος Κάρτας
Φαήλος Κρανιδιώτης
Φειδίας Μπουρλάς
Χρήστος Ανδρέου
Χρήστος Δημητριάδης
Χρήστος Κηπουρός
Χρήστος Κορκόβελος
Χρήστος Μυστιλιάδης
Χρήστος Σαρτζετάκης
Χριστιάνα Λούπα
Χρίστος Δαγρές
Χρίστος Δ. Κατσέτος
Χρύσανθος Λαζαρίδης
Χρύσανθος Σιχλιμοίρης
Gene Rossides
Marcus A. Templar

Επικοινωνία
Οι απόψεις σας είναι ευπρόσδεκτες!
 

 


Ο αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη και άλλα έργα. Η άποψη ενός κάτοικου της πόλης της Θράκης

Φάνης Μαλκίδης
Λέκτορας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Αντίβαρο, Μάρτιος 2007


Η μονογραφή της συμφωνίας που επετεύχθη μεταξύ Ρωσίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας, μετά από πολυετή αναβλητικότητα- στάση βεβαίως γνωστή σε ότι αφορά τη Ρωσία, και κατανοητή σε ότι έχει σχέση με τη νέα κατάσταση στη Βουλγαρία- για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη μεταφράζεται σε οφέλη για την Ελλάδα και Βουλγαρία αλλά κυρίως για τη Ρωσία. Ένα κράτος με ιδιαίτερη δυναμική και πολλές προοπτικές τουλάχιστον σε ότι έχει σχέση με την ενέργεια ως εργαλείο άσκησης εξωτερικής πολιτικής (βλ. Μαλκίδης Φ. Πολιτική, Οικονομία και Κοινωνία στη σύγχρονη Ρωσία, Αθήνα εκδ. Γόρδιος 2005).
Σύμφωνα με το κοινό ανακοινωθέν των τριών χωρών, ο αγωγός θα προσφέρει διέξοδο ανεξάρτητη από τα Στενά στη Ρωσία και θα καταστήσει την Ελλάδα, κατά το Reuters, ενεργειακό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Υπενθυμίζεται ότι ήδη κατασκευάζεται ο αγωγός ( αζέρικου) φυσικού αερίου, ο οποίος όμως αυτός διέρχεται μέσω Τουρκίας, ενώ η Ρωσία πιέζει την Ελλάδα για το δικό της προϊόν, η οποία με τη σειρά της πιέζεται από τις ΗΠΑ…..

Η Ελλάδα θα εισπράττει, όπως και η Βουλγαρία, τα τέλη διέλευσης (royalties) από την κοινοπραξία Transbalkan Pipeline, κοινοπραξία η οποία θα αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση του έργου (η ελληνική και η βουλγαρική πλευρά προτείνουν οι ρωσικές εταιρείες να πάρουν το 51% του έργου και οι άλλες δύο χώρες το 49%, από 24,5% καθεμία).

Το έργο εκτιμάται ότι θα συμβάλει στη δημιουργία 500 θέσεων εργασίας για την κατασκευή και 300 για τη λειτουργία, ενώ αναφέρεται ότι θα υπάρξει προσέλκυση και άλλων επενδύσεων, ώστε να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά για την τοπική και περιφερειακή οικονομία. Τα τέλη για τις χώρες διέλευσης έχουν υπολογιστεί να είναι γύρω στο ένα δολάριο ανά τόνο (για κάθε χώρα). Τέλη χαμηλά εάν συγκρίνουμε άλλες παρόμοιες διελεύσεις, ωστόσο αυτό γίνεται, σύμφωνα με τους θιασώτες του έργου για να είναι ο αγωγός ανταγωνιστικός. Έτσι σε πρώτη φάση ο αγωγός έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει 35-40 εκατ. τόνους πετρέλαιο τον χρόνο, για την Ελλάδα αυτό σημαίνει άμεσο οικονομικό όφελος της τάξεως των 35-40 εκατ. δολαρίων ετησίως, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, θα διατεθεί για την ανάπτυξη της Θράκης, στην οποία, όπως ανακοινώθηκε θα εδραιωθεί και το αίσθημα ασφάλειας…..

Σε ότι έχει σχέση με την τοπική- περιφερειακή παράμετρο, οικονομική και περιβαλλοντική. Ένα ερώτημα το οποίο τίθεται στην περιοχή είναι για τον ίδιο τον αγωγό. Υπάρχει ένα μεγάλο έλλειμμα πληροφόρησης αφού κανείς δεν γνωρίζει τις πραγματικές διαστάσεις του έργου και των επιπτώσεων στην περιοχή, το πώς θα διαμορφωθεί το τοπίο στην Θράκη μετά από χρόνια, τι συνθήκες θα επικρατούν, πώς και τι παράλληλες δραστηριότητες θα αναπτυχθούν. Και αυτό όταν υπάρχουν παρόμοιες προσπάθειες κατασκευής «ρυπογόνων» επενδύσεων στην περιοχή (π.χ. Διαλυτήριο, Εργοστάσιο τσιμέντου, Χρυσωρυχεία κλπ). Επίσης, δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει την πιθανότητα ατυχήματος που θα έχει καταστροφικές συνέπειες όχι μόνο για την Αλεξανδρούπολη και τη Θράκη αλλά και για ολόκληρο το Αιγαίο. Η λειτουργία του αγωγού θα φέρει πετρελαιοφόρα μεγάλης χωρητικότητας, 250.000 - 300.000 τόνων (τα λεγόμενα VLCC), τα οποία σήμερα δεν πλέουν στις ελληνικές θάλασσες. Μέχρι τώρα τα πετρελαιοφόρα που διέρχονται από τα Στενά προς το Αιγαίο είναι μέγιστης χωρητικότητας 150.000 τόνων (τα λεγόμενα suez max), αφού η διέλευση μεγαλύτερων πλοίων από τα Δαρδανέλια είναι αδύνατη. Με τη διέλευση των αρκετά μεγαλύτερων πλοίων αυξάνεται ο κίνδυνος εκτεταμένης ρύπανσης σε περίπτωση ατυχήματος με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την περιοχή, τη μόνη βιομηχανία που διαθέτει η χώρα, τον τουρισμό και το παγκόσμιας σημασίας οικοσύστημα του Δέλτα του Έβρου.

Επίσης, τίθεται ένα ερώτημα: η Αλεξανδρούπολη, ο Έβρος, και η Θράκη θα λάβουν τα αντισταθμιστικά οφέλη από τα τέλη διέλευσης για να διατεθούν για την δημιουργία έργων υποδομής ή η υλοποίησή της επένδυσης θα σημάνει ριζική ανατροπή του αναπτυξιακού προσανατολισμού της περιοχής, ανοίγοντας το δρόμο για την εγκατάσταση νέων μονάδων βαριάς και ρυπογόνου Βιομηχανίας (Διυλιστήριο, Πετροχημικό εργοστάσιο κλπ) Χρυσωρυχείων ή ακόμη και πυρηνικών εργοστασίων; Πως ταυτίζεται το εθνικό και τοπικό –περιφερειακό συμφέρον και ειδικότερα σε μία περιοχή με ιδιαιτερότητες, με τα συμφέροντα ιδιωτικών πετρελαϊκών και άλλων εταιρειών και πως αυτή η δραστηριότητα συνδέεται με την «ασφάλεια» που αναφέραμε; Τα ερωτήματα τα οποία μπορούν να τεθούν από ένα κάτοικο της Αλεξανδρούπολης είναι πολύ περισσότερα. Στην παρούσα φάση περιοριζόμαστε σ΄ αυτά και θα έχει ενδιαφέρον να δούμε και τις απαντήσεις τους (εάν υπάρχουν). Ο αγωγός είναι ένα σημαντικό ζήτημα για την περιοχή και την Ελλάδα και ελπίζω έτσι να τον βλέπουν όλοι μη περιοριζόμενοι στους απλούς πολλαπλασιασμούς τόνων πετρελαίου με τέλη διέλευσης.

Αυτό το κείμενο είναι γραμμένο σε μονοτονικό. Διαβάστε την πολυτονική του έκδοση.

http://www.antibaro.gr